chase your dreams

Alla inlägg den 23 maj 2011

Av Amanda Holmberg - 23 maj 2011 22:00

Eftersom det blev en hilma diskussion här om dagen om det där med att rökare ska hålla sina fasoner för sig själv tänkte jag först lägga det som jag skrev och de kommentarer jag fått här. Kommer avsluta med lite åsikter jag har om ändringar och dylikt som enligt mig skulle behöva infinna sig. Kom ihåg att detta är mina åsikter och om man håller med eller ej är upp till var och en!


 

Det började med att någon hade skrivit en kommentar i gruppen "Alla vi som inte röker" att "cigg = äkta kärlek" vilket jag reagerade på och lade min synpunk på:


Amanda Holmberg
Cigg = äkta beroende, det luktar äckligt och är otrevligt att vara runt!
Rökare är oftast väldigt själviska och låter deras korkade val gå ut över alla andra runt omkring sig: Antingen genom att röka bland folk eller genom att slänga skräpet överallt efter sig!
Det är en sak att rökare gjort valet att dra i sig nikotin, tjära och andra giftiga ämnen, men det ska inte gå ut över någon annan, inte ens någon annan som röker. Det är nog med gifter i luften ändå! Och de som inte röker ska inte behöva avvärja sig eller hålla sig borta eftersom det är inte de som valt att dra i sig ren skit i kroppen utan det är rökaren!
Cigg = äkta kärlek? Först köper du den, sedan suger du på den och fimpar den. Tycker det låter som något annat än kärlek.....


Reaktionen blev denna kommentarsföljd:


Person 1
 Om det är så att icke-rökare stör sig på att folk röker ute och bland folk får dom väl flytta på sig. Inte rökarnas problem att ni inte vill röka.
        
Person 2
 ‎@ Person 1: Hej på dej "PUCKOT" :-)
        
Person 1
 Hej på dig med Mr.Antismoke
        
Person 2
 ‎@ Person 1 : Jag håller på att omvärdera det där med "pucko" . Det får nog bli "SLYNGEL" istället. :-)
        
Amanda Holmberg
 Det är inte det att icke-rökare stör sig på rökare utan bara det att ingen ska behöva utsättas för något de inte valt att utsätta sig för! Har man valt att röka får man stå för det och hålla sig undan med sitt val från de som inte vill ha med saken att göra - nuff said!
       
Person 1
 Tyvärr finns det ju inte riktigt något ni kan göra. Alla har vi rätt till en åsikt men i slutändan vinner ju rökarna ändå. Finns ingen lag som gör det olagligt att röka ute bland folk. Lev med det.
        
Amanda Holmberg
 Skulle nog många gå emot det faktum att det är fel av rökarna att utsätta andra för rökning skulle det mest troligt blir olagligt att röka var man vill bland folk tillslut. Men tyvärr är inte världen perfekt och rökarna måste ta hänsyn till folk runtomkring sig på egen hand - vilket de sällan gör.
        
Person 1
 Finns det ingen anledning till att ta den hänsynen varför skulle man då göra det?
        
Amanda Holmberg
Ska ge dig ett fint exempel: Jag är allergisk mot rök och andra avgaser. Mina vänner som röker och vet detta tar hänsyn till detta och håller sitt rökande på behörigt avstånd var vi än är. Detta är dock inte helt rätt - att folk bara ska hålla sig från mig och ta hänsyn till mig för att jag är allergisk! Egentligen ska rökarna ta samma hänsyn till alla runt omkring sig och lika ivrigt gå ifrån dörröppningar och hålla sig från de som inte har en cigg i munnen, detta av ren respekt och hänsyn till folk omkring sig!
        
Person 1
Jag ser inte vart rökarna fick det ansvaret ifrån. Vet man själv att man är allergisk går man inte i närheten av rökarna.
        
Person 2
 ‎... Rökförbud kommer ... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13061034.ab
        
Amanda Holmberg
Haha, fast rökaren måste ta ansvar för valet den gjort att röka, det är inte rökarnas frihet att bestämma att de som inte tål rök eller valt att leva utan dess gifter ska tvingas flytta på sig eller stanna hemma när de inte gjort något för att skada folk omkring sig på ett medvetet vis.
        
Amanda Holmberg
Det är ungefär som att säga: jag ser inte vart den enskilde människan fick ansvaret att inte gå runt och döda folk bara för att den tycker det är kul att leka med kniv eller pistol. Om man inte vill bli skjuten så får man väll hålla sig borta från världen.


Person 1
 Är inte ens i närheten samma sak. Och att ens påstå det är bara i bristande på andra argument. Du som är allergiker har väl ett eget ansvar för din hälsa. Ingen annan ska behöva bry sig eller tänka på det. Sätt inte dina egna problem som belastning för någon annan.


Amanda Holmberg
Haha, nope det är inte en helt annan sak, eftersom rökarna just nu har en så pass stor frihet att det är detsamma som att gå runt med laddade vapen. Jag har inte valt att vara allergiker och gör det jag kan för att undvika att det ska triggas! Det är svårt att ta ansvar för något någon annan valt att göra och jag kan inte stänga in mig själv i ett skjul i skogen, offra alla mina drömmar och mål och sluta leva. Om det nu är en sådan stor njutning att röka kan det inte vara någon uppoffring att hålla sig från de som inte gör det. Att du reagerar på att min jämförelse var dålig, visar bara att du är en av de som inte har någon respekt för dina medmänniskor och som dessutom inte tar ansvar för dina egna val i livet.


Person 1
 Ohjo. Jag tar ansvar för att jag är rökare men jag ser inte att jag behöver bry mig om de runt omkring mig. Vill det inte inandas röken från mina cigg får det hålla sig undan.


Amanda Holmberg
 Pfft...nuff said ^^



Person 3
 Att röka bekräftar snarare iq-nivån.


Person 4
Om man inte vill ha röken på sig vrf inte bara flytta på sig?=P


Amanda Holmberg

Ska jag behöva upprepa mig? Not worth it!


Person 5
men shit.. spelar det nån jävla roll om man står i närheten eller inte av en rökare.. rökhelvetet går ju iaf ut i luften och sprider sig?


Amanda Holmberg
Om du verkligen inte förstår skillnaden antar jag att du är obildad och då bör du läsa på lite innan du yttrar dig..


Person 2
 ‎@ Person 5 : Om Du kan välja mellan dumhet och okunskap, välj okunskap det kan botas.


Person 6
 Amanda...person 1 bevisade att du hade rätt..=o)


Person 1 (blir sur på riktigt)
Nej. Jag tvivlar på att jag bevisade att hon hade rätt. Hon må ha rätt i att jag är respektlös och inte särskillt bryd i patetiskt folk i min närhet. Att yttra sig som hon gjorde och dra en liknelse vid att gå runt med en laddad pistol är både onödigt och överdrivet. Är det så att någon står och röker i ens närhet vill säga på en busshållsplats så är det bara att be personen flytta sig en bit. Det finns ingen som säger att det är något man kommer göra. Jag vet inte, ni kanske saknar det modet när det väl kommer till att våga yttra sig i verkligheten? Att vara en gnällkärrig på Internet bevisar bara att du är en liten fjärt i luften som gärna vill få ut en åsikt. Gör något åt saken istället för att gråta över det. Flyttar inte dom på dig, så får du ju flytta på dig själv. Att vägra göra det gör dig själv bara patetisk.


Person 7
det finns kolmonoxid i de oxå.... Mums


Amanda Holmberg
Ber alltid att folk flyttar sig när det behövs. Det är inte att jag saknar modet utan att det inte ska behövas sägas till när det står en massa folk runt omkring. Om det verkligen behövs ber jag dem ställa sig i en riktning där det inte blåser rök på mig och alla andra där vilket fungerar tills det är en grupp på 4-5 personer. Det brukar dock sällan behövas på busshållplatser eftersom den som röker inte brukar stå mitt bland alla andra i en folkhord utan en bit bort. Självklart vill jag säga mitt precis som att du vill säga ditt, vi behöver inte hålla med varandra, men jag går inte till personangrepp mot dig bara för att du inte tycker som jag gör. Inget fel med att diskutera något som folk har väldigt delad åsikt om, plus att den här sidan är dedikerad till de som faktiskt inte röker, med andra ord har jag ju kommit till rätt ställe för att föra den här argumentationen. Skulle aldrig "gilla" eller bli medlem i en grupp som jag inte hör till, vilket får mig att undra varför flera rökare söker sig till den här sidan?


 


- Om det nu är en sådan livsnjutning att röka så kan ju inte rökarna ha något emot att flytta sig åt sidan för att inte låta saken gå ut över de som inte vill ha med rökning att göra.


Enligt min åsikt borde det totalförbjudas med rökning inomhus i radhus och lägenhetsbyggnader. Att hänga ut genom förnstret, stå på balkongen eller stå närmare än 2 meter från porten borde vara straffbart med vräkning och böter på det! Allvarligt talat, om rökning ska sluta gå ut över alla som finns i närheten måste det bli hårdare regler och när rökarna inser att det kanske inte finns några fördelar med att göra ett sådant val kanske de förstår att det varken är uppskattat eller något att skämta om!

På "allmän plats" ska det vara straffbart med dryga böter (1cigg = 1000kr = inte värt) att stå och röka vid uteserveringar, utanför entreér eller på platser där det tenderar att vara mycket folk. De som vill röka får hålla sig på s.k röktillåtna platser (folktomma områden) där det finns uppställda askkoppar eller riskera att åka på höga böter för störande av allmän trivsel och folkhälsa!


Den som väljer att röka tar automatisk på sig ansvaret att se till att ingen annan råkar ut för deras val i livet och måste stå för att valet innebär att ta extra hänsyn till sina medmänniskor och helt enkelt flytta på sig. Att passiv rökning skadar lika mycket som det rökaren drar i sig är redan ett faktum som alla borde ha koll på vid det här laget. Annars måste jag ifrågasätta om de är helt utestängda från samhället eller skippat gå skolan helt, för annars har alla garanterat en uppfattning om hur detta med rökning fungerar! Rökare eller ej.


Att folk väljer att vara ignoranta på samma vis som personen jag diskuterar med ovan visar bara varför vi står och trampar på samma ställe. Alla har vi varit med om olika orättvisor i livet, men bara för att det inte gick att göra något åt dem just då betyder inte att vi kan låta våra egna egon gå ut över alla andra runt omkring.


Jag vet många andra saker som är orättvist; folkgrupper som behandlas hemskt eller det faktum att vi skadar naturen när vi kör bil! Det är saker vi måste ändra på och när det kommer till fordon något som folk ser en nytta med vilket i sin tur gör det väldigt svårt att motarbeta problemen.

Rökning är ett problem som på kort tid går att lösa. Inte som bilkörningen som de försöker lösa genom att ändra drivmedel och bil, men som blir för dyra att köra och köpa istället. Det måste finnas mer fördelar för att folk ska nappa på idén eftersom människor är så bekväma av sig!

Problemet vi har med att folk är emot saker som homosexualitet är också fuktansvärt fel eftersom alla har rätt att älska vem de vill! Där har vi ännu en orättvisa som många kan känna är viktigare än det alldagliga problemet med rökning, men även här är det ett problem som är betydligt svårare att lösa!


Man måste börja någonstans och vi får inte ge oss även om våra allra närmaste och käraste är del av det vi inte tycker är rätt. Förhoppningsvis har de som står oss nära redan en mer omtänksam och respektful natur än de som inte vill ta anvar för sitt egna beteénde för att det är besvärande. Hemskt är det väll ändå att det är jobbigt att bry sig om någon annan än sig själv?


För det är svårt att hålla sig undan från något som finns nästan överallt du vänder dig i världen!

Av Amanda Holmberg - 23 maj 2011 16:36

Hejsan!


Avslutade just en portion jelly och myser nu under täcket medans jag lyssnar till regndropparna och Terence LoL spelande. Det låter ganska mycket från spelet, men jag är van vid ljuden från det och kan koppla bort en del av oväsendet för att tänka på annat.


Har sovit ganska mycket idag (sov dåligt under natten) och märkte just att min mobil är död, ska sätta i laddaren strax och hoppas att ingen har försökt nå mig eftersom jag inte har någon aning om hur länge den varit av? Hade dessutom på ljudlös tidigare och kan ha missat att någon försökt höra av sig av den anledningen också.


Mobilsmycken jag lätt skulle kunna tänka mig!

     


Kan inte bestämma mig för om jag ska läsa vidare på boken eller om jag ska spela DA2? Har inte mycket för mig denna måndag och tänkte bara ta det riktig lugnt under detta gråa väder vi har. Tror jag ska börja med att läsa, om jag läser ut boken idag kommer jag ju kunna spela hur mycket jag vill! (Fast det kan jag ju ändå -_-)


Hoppas ni alla har en skön dag fast än himlen är grå ;>

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards